Centri izvrsnosti iz matematike,
engleskog jezika i kemije
U SLUŽBI ZNANJA
Da bi nadareni učenici mogli kvalitetnije i brže napredovati
Župan Damir Bajs, zagovornik i pokretač Centra izvrsnosti u Bjelovarsko-bilogorskoj županiji, povodom početka rada Centara izvrsnosti u ovoj školskoj godini obišao je mentore i učenike u Centrima izvrsnosti iz matematike, engleskog jezika i kemije.
Bjelovarsko-bilogorska županija, kao druga županija u Hrvatskoj još je 2014. godine krenula s Centrom izvrsnosti iz matematike. Želja je bila popularizacija matematike, ali i omogućavanje da nadareni učenici mogu kvalitetnije i brže napredovati.
Kroz Centar izvrsnosti radi se s talentiranim učenicima koji i svaku subotu provode u školi bruseći tako svoje znanje. Dio njih je već samo nakon godinu dana polaska Centra izvrsnosti postiglo dobre rezultate na natjecanjima, čime se pokazalo, da znanje koje su stekli putem Centra izvrsnosti, i više je nego mjerljivo.
Dobra iskustva
Dobra iskustva Centra izvrsnosti iz matematike dovela su 2015. godine do početka rada još jednog Centra izvrsnosti, a nakon analize i praćenja stanja na terenu, kao i želja učenika i mentora, došlo se do Centra izvrsnosti iz engleskog jezika.
Od ove školske godine 2017./2018. krenuo je s radom i Centar izvrsnosti iz kemije, a pokretanju toga Centra izvrsnosti ide u prilog i novouređeni prostor kabineta kemije u Medicinskoj školi Bjelovar u koji je Bjelovarsko-bilogorska županija, kao osnivač, uložila 100 tisuća kuna. Samim time i rad Centara izvrsnosti sada će se odvijati na dvije lokacije: u bjelovarskoj Gimnaziji (matematika) a u Srednjoškolskom centru (kemija i engleski jezik).
Ne treba zanemariti, a samim tim i pohvaliti i trud i zalaganje mentora kako bi učenicima prenijeli svoje znanje, ali s druge strane i trud i zalaganje učenika koji su voljni svaku subotu u mjesecu provesti u Centrima izvrsnosti. Radi se o učenicima 7. i 8. razreda Osnovnih škola te zainteresiranim učenicima svih razreda srednjih škola.
U konačnici tako ove školske godine 252 učenika pohađa Centre izvrsnosti iz matematike, engleskog jezika i kemije, s kojima radi 32 mentora.
KEMIJA – 57 učenika, 8 mentora; MATEMATIKA – 91 učenik, 13 mentora;
ENGLESKI JEZIK – 104 učenika , 11 mentora;
UKUPNO – 252 učenika, 32 mentora
700 tisuća kuna za rad Centra izvrsnosti
Za rad Centra izvrsnosti u ovoj školskoj godini Bjelovarsko-bilogorska županija izdvojit će 700 tisuća kuna. Naime, Bjelovarsko-bilogorska županija pokriva troškove prijevoza učenika, prehranu za vrijeme odvijanja Centara izvrsnosti te troškove rada mentora.
“Imate jednaka prava dostupnosti znanju!”
-Riječ je o projektu koji je Županija pokrenula u suradnji sa školama, ravnateljstvima, profesorima i nastavnicima. Za ovu školsku godinu osigurali smo 700 tisuća kuna za tri centra. Program svake godine nastojimo proširiti, pa tako ove godine uz postojeći centar za matematiku i engleski, pridodajemo i kemiju. Time naši učenici i profesori dobivaju prostor za proširenje svog znanja i iskustva. Jako bitan u ovome svemu je poseban entuzijazam koji karakterizira cijeli projekt. Kako je postojao jako veliki interes svih spomenutih, sama škola je zahtijevala otvorenje Centra za kemiju. U ovom trenutku oko 250 učenika pohađa centre. Takav rezultat je jedan veliki pokazatelj želje za učenjem. Svi koji sudjeluju u centre dolaze subotom, velik broj učenika dolazi iz daljih mjesta u županiji. Županija će pokrivati troškove prijevoza, prehrane i plaćanje za one koje sudjeluju u programu. Bili vi u Siraču ili Bjelovaru, imate jednaka prava dostupnosti znanju. Županija će i dalje ulagati u obrazovanje, u naše učenike, profesore, mentore, kao i obnovu škola. Temeljem centara koji sada rade, znanje učenika se povećava, što se vidi prema njihovim rezultatima s natjecanja, ispitima znanja, maturama, državnih prvenstava, rekao je župan Damir Bajs prilikom obilaska Centara izvrsnosti.
“Kemija je zapravo svugdje oko nas!”
-U Centru zapravo uče kroz eksperimentiranje, jer kemija jest eksperimentalna znanost. Ovdje će učiti o kemijskim tvarima i promjenama, učiti će kako razmišljati, uvidjeti neke stvari, donositi zaključke, istraživati. To je dobro jer je kemija zapravo svugdje oko nas. Sigurna sam da će ovaj projekt neke učenike motivirati da im kemija postane životni poziv. Ovdje su učenici koji kemiju jako vole i postoji velika mogućnost da postanu kemičari u budućnosti. Za sve nas koji sudjelujemo, ovo je jako veliki izazov. Puno se povezujemo i učimo jedni od drugih. Kompletnu osnovnu školu preuzele su kolege s Odsjeka za kemiju PMF-a iz Zagreba i sa E-škole kemije, istaknula je Biljana Balenović, voditeljica Centra za kemiju.
“Jednako prisutan i praktični i teorijski rad!”
-Kemiju volim još od osnovne škole, a u prvom razredu srednje sam potvrdila da je riječ od drugačijem predmetu. Ovdje sam došla jer me zanimaju neka nova iskustva koja će mi pomoći u daljnjem obrazovanju. Na ovaj način ćemo gradivo koje obrađujemo u školi, prolaziti kroz drugačije metode rada. U centru je jednako prisutan i praktični i teorijski rad, rekla nam je Gorana Milovanović iz drugog razreda Medicinske škole Bjelovar.
“Najbolji su mi pokusi . . .”
-Kemija je itekako važna za moje buduće zanimanje. Potrebna je! Nudi nova znanja i jedan je od predmeta koji ću polagati na državnoj maturi. Najbolji su mi pokusi, koje primjerice, ne radimo na redovnoj nastavi. Radili smo puno pokusa iz analitičke kemije. Ovo je također dobar način za ponavljanje gradiva od prethodne školske godine. Meni je puno ugodnije raditi u skupini u kojoj svi jako dobru znaju kemiju, rekla nam je Izabela Cindrić, učenica trećeg razreda Medicinske škole Bjelovar.
“Koncentrirani smo na ishode učenja!”
-Radimo pomoću suvremenih nastavnih tehnologija koje su nešto različite od onih u klasičnoj nastavi. Imamo pristup da se ne bavimo konkretnim sadržajem, već smo koncentrirani na ishode učenja, pa ih onda prilagođavamo učenicima koliko je potrebno. Za mentore, profesore i profesorice ovaj oblik rada je puno zahtjevniji, jer su učenici iznad razine znanja na kojoj bi trebali biti, s obzirom na razred koji pohađaju, odnosno školu. Za sve nas ovo je jedan jako veliki izazov! Moramo pronalaziti odgovarajuće materijale za rad, adekvatno pripremiti razne vrste zadataka. Većinom je riječ o učenicima koji puno brže rade od ostalih. Mene prvenstveno motivira želja za radom sa dobrim učenicima i prilika da profesori uz njih nešto nauče, usavrše se u svom zanimanju, izjavila je Irena Pavlović, voditeljica Centra izvrsnosti za engleski jezik.
“Znam da ću naučiti nešto korisno!”
-Centar pohađam treću godinu zaredom. Subotu provodim u učenju, znajući da ću naučiti nešto korisno. Engleski ovdje učim na jedan lakši, društveniji način. Ovdje sam stekla nove prijatelje. Imamo jako slične interese, većinom svi volimo jezike. U Centru je veći naglasak na grupnom radu, učenju kroz različite teme i tekstove, a u školi je ipak sve formalnije. Želja mi je upisati Filozofski fakultet, engleski jezik, istaknula je Ramona Blazonija, učenica četvrtog razreda Gimnazije Bjelovar.
“Imao sam 87% riješenih zadataka!”
-Ovo mi je prva godina u Centru izvrsnosti iz engleskog jezika. Profesorica me pitala da dođem, jer inače i imam Certifikat za engleski. Položio sam prijemni i imao sam 87% riješenih zadataka. Jako sam zadovoljan jer ovdje ima jako puno učenika koji su slični meni i imamo puno zajedničkih interesa, rekao je Karlo Koren iz Čazme.
“Učenici koji ovdje dolaze nemaju nikakvih problema s prolaskom na maturi iz matematike!”
-Izuzetno sam zadovoljna što su učenici pokazali ovakav interes za matematiku. Mi STEM sada imamo direktno u primjeni, čime pratimo europske smjerove. Učenicima će po novom ovaj rad omogućiti ili olakšati da dobiju neku stipendiju kada upišu studij koji je povezan s matematikom ili fizikom. Nastava u Centru izvrsnosti i tijekom nastave se razlikuje u velikoj mjeri. Mi nastavu pratimo, ali sa nekim složenijim zadacima sa mature ili primjerice natjecanja. Učenici koji ovdje dolaze nemaju nikakvih problema s prolaskom na maturi iz matematike, jer je za njih taj dio vrlo jednostavan. Što se natjecanja tiče, vide se pomaci. Ništa ne može doći brzo i preko noći, ali ako se sustavno radi, rezultati su vidljivi! Kada netko od učenika bude među najboljima u državi, to je veliki uspjeh. Ove godine imamo 40 učenika u srednjoj školi i 49 u osnovnoj. Za sve zainteresirane ima mjesta, jer smo jako sretni kada učenici žele dodatno raditi i učiti matematiku, izjavila je Blanka Iličić, voditeljica Centra izvrsnosti za matematiku.
“Uz glumu, matematika je za mene strast i jako ju volim!”
-Drugi put sam u Centru izvrsnosti za matematiku. Uz glumu, matematika je za mene strast i jako ju volim. Ovdje mi je zanimljivo, društvo je jako dobro, puno toga mogu naučiti. Ovisno o zadacima i temama koje obrađujemo, neke se stvari dosta razlikuju od redovne nastave. No ima situacija kada je gotovo sve isto kao i na nastavi. Prvi izbor fakulteta je Akademija dramskih umjetnosti, a drugi PMF matematika, izjavio je Miran Topljak, maturant Opće gimnazije u Bjelovaru.
“Od redovne nastave, rad u centru se dosta razlikuje!”
-Ovdje jako puno naučim o matematici i to mi je jako lijepo. Od redovne nastave, rad u centru se dosta razlikuje. Ovdje je više kao dodatna nastava. Od kuće krećem u 7:30, a vraćam se oko 15:00 sati. Takav tempo mi nije naporan. Namjeravam upisati Opću gimnaziju, a nakon nje Učiteljski fakultet, rekla nam je Martina Krejči, učenica osmog razreda Češke osnovne škole Jana Amosa Komenskog Daruvar.