KORONA KRIZA DOVELA ČAZMATRANS U TEŠKU SITUACIJU
Bjelovarsko-bilogorski župan Damir Bajs sa suradnicima održao je radni sastanak s članovima Uprave društva Čazmatrans Nova d.o.o. Tema radnog sastanka bila je teška poslovna situacija u najvećoj prijevozničkoj tvrtci u Republici Hrvatskoj.
Naime, i prije pandemije koronavirusa koja je prijevozničke tvrtke bacila na koljena linijski prijevoz u Hrvatskoj bio je teško održiv i na rubu egzistencije. Najbolje to znaju u Čazmatransu tvrtci koja zapošljava 860 ljudi kojima ukoliko se ništa ne poduzme prijeti gubitak radnog mjesta.
Kako kažu u Čazmatransu situacija je trenutno neodrživa i ako država ništa ne poduzme u potpunosti će se ukinuti autobusni linijski prijevoz, jer posla naprosto nema. Većina autobusa u Čazmatransu uopće ne prometuje i rade s najmanjim mogućim kapacitetom manjim nego čak tijekom ljetnih mjeseci.
Bjelovarsko-bilogorska županija godišnje putem Ugovora o sufinanciranju troškova javnog prijevoza učenika osnovnih i srednjih škola koji potpisuje s Čazmatransom izdvaja preko 20 milijuna kuna.
Budući kako u Čazmatransu radi veliki broj sugrađana s područja naše županije, a radi se i o jednoj od najvećih tvrtki koje imaju sjedište na području naše županije, Bjelovarsko-bilogorskoj županiji od izuzetnog je značaja da tvrtka opstane i nastavi poslovati.
Bjelovarsko-bilogorska županija spremna je maksimalno se uključiti u pomoć Čazmatransu unutar zakonskih mogućnosti koje ima, no glavni potez je na državi. Ono što vide kao rješenje i spas u prijevozničkim tvrtkama, pa tako i Čazmatransu je uvođenje javih usluga, odnosno model sufinanciranja prijevoza od strane države putem ugovora o javnim uslugama kao što se već čini u pojedinim europskim državama.
Ako se to ne dogodi prijevoznici upozoravaju kako će s vremenom u potpunosti nestati javni prijevoz, a time i naši učenici bez prijevoza do škole, radnici bez prijevoza do posla kao i svi ostali građani bez javne usluge prijevoza posebice na neprofitabilnim linijama u koje ulazi županijski i međužupanijski prijevoz putnika.
„Dolaze jako teška ekonomska vremena gdje svi cestovni prijevoznici, a osobito oni koji obavljaju javni linijski prijevoz su u bezizlaznoj situaciji. Zato što prihoda više nema, linije su krenule, putnika nema. Mi smo ograničeni brojem putnika u autobusu gdje mogu biti najviše 22 putnika što nije dovoljno za pokrivanje osnovnih troškova. Čazmatrans kao grupacija ima 700 autobusa, do sada 110 autobusa nismo registrirali jer nemamo više sredstava za to. Zahvaljujem županu i pozdravljam njegov dolazak ovdje da vidi kakva je situacija. Mislim da je jedan od najvećih problema javna usluga. Mi ovdje kod nas imamo zakon kojim je regulirana javna usluga, međutim još uvijek nismo proveli javnu uslugu. A da je toga bilo, mi ne bi sada bili u ovakvoj situaciji zato što se javnom uslugom regulira subvencija svih linija i mreža linija koja je potrebna za demografsku politiku i obavljanje svih javnih djelatnosti. U Sloveniji, na primjer, njihovi prijevoznici imaju javnu uslugu već 12 godina, iako neke linije ne voze, iz tog fonda isplaćuje im se određena suma novaca koja je dovoljna da se pokrije taj hladni pogon. Javna usluga podrazumijeva mrežu linija na području svih županija prema potrebama stanovništva i utvrđuje se cijena koštanja kilometara. Vozite putnike, imate kompletno transparentno poslovanje i vidi se koliko je bilo prihoda na tim linijama. Sva razlika do izračunatog troška koja se ostvaruje podmiruje se iz tog fonda. Znači riječ je o subvenciji na onome što je manje ostvareno i onome gdje su ostvarivani gubici“, rekao je Damir Pavlović, direktor Čazmatrans Prometa.
„Cijelo gospodarstvo ušlo je u krizu. Jedna od najteže pogođenih djelatnosti su prijevozničke usluge, osobito u cestovnom prometu autobusima. Ono što je bitno je da li možemo održati ovako važnu firmu, što je od važnosti za cijelu Republiku Hrvatsku. Čazmatrans omogućava prijevoz putnika na međugradskim linijama, rješavanje pitanja naših ruralnih prostora, prijevoz školske djece, a u turističkoj sezoni radi i u tom sektoru. Govorimo i o 860 ljudi koji rade u Čazmatransu. Javni prijevoz je i u vrijeme korone dao svoj obol. To znači da se radilo po nalogu države, išlo se gdje je trebalo i vjerujem da je i to jedan dokaz htijenja ljudi da svi zajedno pomognemo u borbi protiv koronavirusa. Ovoga trenutka Bjelovarsko-bilogorska županija je i suugovaratelj sa Čazmatransom. Oni prevoze naše učenike. Međutim, radi situacije koronavirusa, u tom trenutku smo bili u nemogućnosti plaćanja jer nije bilo prijevoza. Razgovarao sam i s mojim kolegama, nizom župana , koji imaju tvrtke s istom situacijom. Moram reći da smo uputili, kao i Hrvatska zajednica županija, zahtjev da se što prije riješi pitanje okvira potpisa ugovora javne usluge koja bi pomogla ne samo Čazmatransu nego i svima drugima da prežive ovu korona krizu“, istaknuo je župan Damir Bajs. (bbz.hr)